×

Co zaliczamy do typowych niesprawności alternatora?

Bez sprawnego alternatora nie mogą być prawidłowo zasilane poszczególne elementy elektryki pojazdu. Prądnica prądu przemiennego odpowiada za dostarczanie energii do wszystkich wymagających zasilania podzespołów. Ma ona za zadanie także doładowywanie akumulatora. Alternator przekształca energię mechaniczną na prąd, dlatego jego usterki powodują problemy z działaniem samochodu. Wyjaśniamy, co zaliczamy do typowych niesprawności alternatora oraz po czym poznamy, że mamy problem z prądnicą prądu przemiennego.

Co wskazuje na problemy z alternatorem?

O tym, że mamy problem z alternatorem, informują nas m.in. świecące kontrolki na desce rozdzielczej. O usterce alternatora mogą świadczyć:

  • migająca kontrolka ładowania akumulatora,
  • stale świecąca kontrolka ładowania akumulatora,
  • problemy ze światłami w pojeździe,
  • częste przepalanie się żarówek,
  • powtarzające się problemy z akumulatorem,
  • zbyt szybkie rozładowywanie się akumulatora.

O awarii alternatora mogą też świadczyć głośne dźwięki, które dobiegają z silnika pojazdu.

Jakie są typowe usterki alternatora?

Wyróżniamy kilka częstych awarii, które są typowe dla prądnicy prądu przemiennego. Zaliczamy do nich przede wszystkim problemy z paskiem, który łączy alternator z wałem korbowym silnika, przepalenie się elementów alternatora m.in. regulatora, problemy z łożyskami oraz kołem pasowym, usterki stojana i usterki wirnika. Nieskomplikowana budowa alternatora powoduje, że łatwo jest ustalić przyczynę jego nieprawidłowego działania. Większość usterek prądnicy prądu przemiennego związanych jest ze zużyciem eksploatacyjnym lub przeciążeniem alternatora.

Do najczęściej występujących niesprawności alternatora zaliczamy:

  • mechaniczne uszkodzenia jego obudowy, które sprzyjają zawilgoceniu i zanieczyszczeniu podzespołów,
  • przepalenie się regulatora,
  • uszkodzenie płyty diodowej,
  • zużycie się łożysk oraz szczotek,
  • przepalenie się stojana,
  • zatarcie alternatora,
  • uszkodzenia wirnika,
  • zerwanie paska łączącego alternator z wałem korbowym silnika.

W przypadku awarii alternatora nie zawsze konieczna jest jego wymiana. W wielu przypadkach alternator można poddać regeneracji, co jest sposobem na uniknięcie dużych, nieplanowanych wydatków. Mniej opłacalna jest wymiana jedynie uszkodzonej części, bo zachodzi duże ryzyko, że inne elementy także wymagają wymiany, co będzie łączyło się z dodatkowymi kosztami.