×

Półoś napędowa to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego, który przenosi moment obrotowy z dyferencjału na koła napędowe pojazdu.Półosie napędowe zawieszone są zależnie lub niezależnie, mogą być także sztywne lub przegubowe. Każda półoś składa się z dwóch przegubów oraz sztywnego wałka. Na rynku dostępne są dwa rodzaje przegubów –synchroniczne oraz asynchroniczne. Uszkodzenie przegubów wpływa na szybsze zużycie półosi. Sprawdźmy, co na to wskazuje i jak można zapobiec takim sytuacjom?

 

Objawy i przyczyny uszkodzenia półosi napędowych

Naprawa półosi napędowych nie jest częstym zadaniem mechaników, ponieważ jest to dość trwały element. Niemniej, nieprawidłowe zachowania kierowcy mogą wpływać na szybsze zużycie się półosi napędowych. Szkodzi im przede wszystkim gwałtownie ruszanie na skręconych kołach oraz gwałtownie przyspieszanie. Nadmierne obciążenie pojazdu również może negatywnie oddziaływać na półosie. Przeguby półosi napędowych są z kolei wrażliwe na zanieczyszczenia, które mogą się do nich dostać przez uszkodzoną osłonę. Gumowe osłony często ulegają pęknięciu lub rozszczelnieniu, dlatego warto poddawać je regularnej kontroli. Objawami uszkodzenia przegubów lub półosi napędowych jest metaliczny stukot lub zgrzyt przy skręconych kołach oraz drgania, przenoszone na samochód.

 

Naprawa półosi napędowych czy kupno nowej części?

Naprawa półosi napędowych jest opłacalna, jednak nie w każdym przypadku. Najczęstszą przyczyną awarii półosi jest uszkodzenie łożysk przegubów zewnętrznych. Narażone są one na bardzo duże naprężenia w czasie jazdy, dlatego ich regeneracja jest tylko rozwiązaniem doraźnym. Rekomenduje się wymianę uszkodzonych przegubów zewnętrznych na nowe, aby zapewnić użytkownikom pojazdu jak największe bezpieczeństwo. W przypadku przegubów wewnętrznych, naprawa półosi napędowych jest jak najbardziej opłacalna. Regeneracja wewnętrznych elementów półosi napędowych jest znacznie tańsza niż zakup nowych części. Naprawa półosi napędowych obejmuje nie tylko przeguby, ale również regenerację całej półosi. Polega ona na sprawdzeniu wygięcia półosi za pomocą specjalnego urządzenia. W przypadku znacznego zwichrowania, półosie są prostowane na prasie.