×

Układ wspomagający pracę kierownicy stał się standardowym wyposażeniem każdego samochodu. Mimo tego nadal istnieje spory popyt na przekładnie kierownicze bez wspomagania. Elementy te odpowiadają za przekładanie obrotów kierownicy na skręt kół. Przekładnie powinno się poddawać regularnej regeneracji, gdyż od jej pracy zależy bezpieczeństwo jazdy. Regeneracja ma na celu doprowadzenie części do pełnej sprawności. Po zabiegu powinna działać przez tak długi okres czasu, zupełnie jak nowa przekładnia.

Regeneracja przekładni kierowniczej bez wspomagania stanowi tani sposób na doprowadzenie samochodu do pełnej sprawności. Powinno się ją wykonywać już po wystąpieniu pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na problem z tym elementem układu kierowniczego. Koszt regeneracji jest zależny od rodzaju demontażu i ilości regenerowanych części oraz od łatwości i czasu przeprowadzonej naprawy. Regeneracja przekładni kierowniczej polega na szlifowaniu listwy, wymianie łożyskowania i ślimacznicy. Następnie wykonuje się wymianę tulei prowadzących listwę oraz wymianę osłon lub mieszków.

Sygnały świadczące o awarii przekładni kierowniczej

W trakcie zużywania przekładnia kierownicza wydaje charakterystyczne dźwięki. Najbardziej zauważalna jest głośna praca, podczas której słychać trzaski i odgłos ocieranego metalu oraz czuć wyraźne luzy w kierownicy. O konieczności regeneracji przekładni kierowniczej może także świadczyć utrudnione panowanie nad samochodem, wycieki płynu kierowniczego i duży ruch jałowy kół. Zauważenie któregokolwiek z tych sygnałów powinno zakończyć się natychmiastową wizytą w stacji diagnostycznej.

Przed oddaniem przekładni kierowniczej do serwisu należy dokładnie zapoznać się z zakresem, jaki obejmuje regeneracja oraz z opiniami o serwisie. Zabieg regeneracji zazwyczaj trwa do 24 godziny. Czas ten zależny jest od stanu, w jakim przekładnia trafia do serwisu, gdyż czasami trzeba przeprowadzić pełną regenerację, a czasem wymienić tylko niektóre części.