×

Regulator napięcia jest elementem układu ładowania w samochodzie, a główne jego zadanie to utrzymywanie stałego napięcia prądu wytwarzanego przez alternator. To bardzo ważna funkcja, ponieważ napięcie prądu zmienia się bardzo dynamicznie podczas jazdy, a bezpieczne ładowanie akumulatora może odbywać się tylko w ściśle określonym zakresie napięcia. Odpowiednie napięcie prądu dochodzącego do akumulatora ma bardzo duże znaczenie, ponieważ jeśli będzie zbyt niskie, to zostanie on rozładowany, a jeśli zbyt wysokie, to może ulec uszkodzeniu. Dlatego właśnie prawidłowe działanie alternatora jest tak istotne i warto dowiedzieć się, jak rozpoznać jego awarię, aby jak najszybciej zająć się naprawą.

Jak rozpoznać awarię regulatora napięcia?

Podczas eksploatacji samochodu jego układ ładowania podlega naturalnemu procesowi zużycia, dotyczy to również regulatora napięcia w alternatorze. Warto przyglądać się wszelkim nieprawidłowościom pojawiającym się w naszym aucie, aby taką awarię wykryć jak najwcześniej, bo może mieć ona bardzo negatywne konsekwencje.

W nowoczesnych samochodach wyposażonych w systemy elektroniczne awaria regulatora napięcia spowoduje zatrzymanie samochodu i niemożliwość jazdy, aby nie następowały dalsze uszkodzenia akumulatora. Natomiast w starszych autach powinniśmy zwrócić uwagę na pewne symptomy, takie jak:

  • nagłe wzmocnienie świateł reflektorów, a później ich zgaśnięcie bez wyraźnej przyczyny;
  • po włączeniu silnika zaczyna świecić się kontrolka ostrzegająca o awarii układu ładowania, jednak świeci ona bardzo słabo, jakby docierało do niej za mało prądu;
  • niedziałające liczniki na desce rozdzielczej oraz kontrolki, które nieoczekiwanie zapalają się i gasną bez powodu;
  • wewnątrz samochodu podczas jazdy lub postoju nagle zaczyna być wyczuwalny zapach siarkowodoru, który świadczy o zbyt wysokim napięciu w alternatorze i przeładowywaniu akumulatora.

Jeśli zauważymy któreś z tych nieprawidłowości, ale nie jesteśmy jeszcze pewni, czy to na pewno wina regulatora napięcia, to za pomocą miernika uniwersalnego i przy włączonym silniku możemy zbadać wysokość napięcia wytwarzanego przez regulator. Jeśli będzie ono wykraczało poza ustalone normy (zwykle powinno wynosić pomiędzy 13,8 a 14,5 V), to najlepiej jak najszybciej udać się do warsztatu, gdzie przeprowadzone zostaną odpowiednie naprawy, w tym przede wszystkim wymiana uszkodzonego regulatora na nowy.