×

Półosie napędowe są to wały składające się na układ napędowy samochodu. Łączą skrzynię biegów albo most napędowy z piastą koła, dzięki temu umożliwiają przeniesienie momentu napędowego z silnika na koło auta. Półosie są zazwyczaj bardzo trwałe, ale niestety tak samo jak i inne części mechaniczne samochodów i one czasem się psują.

Najczęstsze przyczyny awarii półosi napędowych

Najczęściej półosie napędowe psują się w samochodach z przednim napędem, ponieważ w nich przeguby muszą często pracować obciążone pod dużym kątem. Zazwyczaj winny za awarię półosi jest brud. Wnika on przez pęknięcia w gumowych osłonach półosi i szybko powoduje uszkodzenia tej części. Zły stan osłony gumowej, która na co dzień chroni mechanizm półosi przed zgubnym wpływem działania czynników zewnętrznych, jest bardzo często odpowiedzialny za uszkodzenie tego elementu. Kierowcy także mają wpływ na awarie półosi, jeśli często gwałtownie ruszają samochodem ze skręconymi kołami albo jeżeli korzystają z innych opon niż te zalecane przez producenta auta.

Zużycie półosie napędowych występuje przede wszystkim w pojazdach starszych, które mogą pochwalić się dużym przebiegiem.

Jakie są objawy awarii półosi napędowych?

Usterki półosi zawsze dają o sobie znać, więc nie sposób ich przeoczyć. Jeśli w swoim aucie słyszysz metaliczne stukanie wydobywające się z okolic koła podczas ruszania albo przyspieszania ze skręconymi kołami, to prawdopodobnie świadczy o awarii półosi. Jeżeli półoś jest w złym stanie, może się to objawiać drganiami występującymi podczas jazdy. Drgania te nasilają się w trakcie przyspieszania, natomiast podczas postoju są zupełnie niewyczuwalne.

Co zrobić w przypadku awarii?

Jeżeli podczas jazdy odczujemy jakikolwiek z opisanych wyżej symptomów, należy jak najszybciej zjechać samochodem z drogi i czekać na pomoc drogową. Jeśli mamy niedaleko mechanika, to dojedźmy do niego z możliwie jak najmniejszą prędkością. Półosie napędowe warto wymienić na nowe albo regenerowane. Regenerowane półosie napędowe odznaczają się wysoką jakością, a ich trwałość jest porównywalna z oryginałem. W takiej sytuacji nie warto kupować nowych i tanich części, lepiej zaufać produktom regenerowanym, które są od nich znacznie lepsze.