×

Pompa wtryskowa to jeden z kluczowych elementów odpowiadających za wtłaczanie i dawkowanie paliwa, które zasila pojazd i sprawia, że silnik zaczyna pracować. W nowoczesnych silnikach Diesla wykorzystywane są w tym celu pompy wysokiego ciśnienia Common Rail (CR). Ich rola jest kluczowa w procesie zasilania pojazdów, a jednocześnie ich mechanizm charakteryzuje się dość skomplikowaną budową. Z tego też powodu pompa wtryskowa może być szczególnie narażona na różnorodne usterki. W tym artykule podpowiemy, jak rozpoznać pierwsze objawy awarii pompy wtryskowej, a także sposoby jej skutecznej regeneracji.

Usterki pompy wtryskowej – przyczyny i objawy

Podstawową przyczyną usterek pomp wtryskowych jest korzystanie z niskiej jakości paliwa. Wiele awarii wynika również z błędów użytkowników, a także ekstremalnych warunków pracy, na które narażone są podzespoły układu zasilania i sterowania paliwem w silnikach Diesla. Do typowych objawów problemów zaliczamy m.in. zużycie zaworu, uszkodzenie pompy zębatej, wycieki, rdza w układzie lub mocno wyeksploatowaną sekcję tłoczącą.

Gdy zauważymy pierwsze objawy usterek pompy wtryskowej, konieczna jest jak najszybsza reakcja. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest zakup fabrycznie nowej pompy CR, jednak w tym przypadku trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem. Doskonałą alternatywą są regenerowane pompy wtryskowe. Jednak w tym przypadku trzeba zwracać uwagę na to, aby podzespoły po regeneracji wyróżniały się naprawdę dobrą jakością. Najlepiej skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która specjalizuje się w usługach tego rodzaju. W Słupsku jest to firma Lauber. Naszym klientom zapewniamy pompy CR, których trwałość jest porównywalna z podzespołami, stosowanymi na pierwszy montaż w pojazdach.

Regeneracja pomp wtryskowych krok po kroku

Pierwszym krokiem w procesie regeneracji jest dokładne umycie z zastosowaniem myjki ultradźwiękowej. Następnie niezbędna jest dokładna weryfikacja stanu danej części, fachowe określenie jej kondycji oraz zidentyfikowanie ewentualnych zewnętrznych uszkodzeń. W kolejnym etapie dokonywany jest demontaż zgodnie z zaleceniami producenta.

Istotnym etapem prac regeneracyjnych jest wymiana uszkodzonych części i elementów eksploatacyjnych, takich jak m.in. uszczelniacze, zaworki. Po przeprowadzeniu wszystkich tych zabiegów można przystąpić do montażu z zastosowaniem certyfikowanych przyrządów technologicznych i pomiarowych. W końcu można przystąpić do testowania sprawności działania pompy oraz podstawowych parametrów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania w silniku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, pompa po regeneracji przeznaczona jest do użycia.