×

Maglownica to potoczna nazwa przekładni kierowniczej. Odpowiada za sprawność mechanizmu kierowniczego oraz właściwe przełożenie siły rąk na skręcającą siłę osiową. Współpracujące ze sobą elementy mechanizmu kierowniczego z czasem ulegają zużyciu. Biorąc pod uwagę, że mechanizm ten jest jednym z najważniejszych w pojeździe, ponieważ bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów – należy zwracać na niego baczną uwagę. Sprawdźmy, jakie są objawy uszkodzonej maglownicy oraz na czym polega regeneracja tego elementu?

 

Jak rozpoznać awarię maglownicy?

Elementami przekładni kierowniczej, które najczęściej ulegają uszkodzeniu, są drążki kierownicze oraz końcówki drążków. Metalowo-gumowe końcówki drążków kierowniczych przyjmują na siebie bardzo dużo obciążeń, dlatego szybciej się zużywają. Najczęstszym powodem szybszego zużycia się maglownicy są zbyt częste obciążenia układu kierowniczego (jazda po nierównościach i pionowych przeszkodach), kręcenie kołami w miejscu lub używanie za dużych felg.

 

Uszkodzenie drążków najłatwiej rozpoznać podczas skręcania i jazdy po nierównościach – wydają one wtedy charakterystyczny hałas. Nieprawidłowo pracujące drążki kierownicze nie będą w odpowiedni sposób amortyzować wstrząsów, co spowoduje przenoszenie drgań na samą maglownicę. Uszkodzenie maglownicy łatwo rozpoznać, ponieważ powoduje wyraźnie wyczuwalne luzy na kierownicy. Innymi objawami mogą być drgania i stuki podczas skręcania oraz opór przy obracaniu kołem.

 

Jak wygląda regeneracja maglownicy?

Teoretycznie maglownice powinny być przystosowane do bezawaryjnego funkcjonowania przez około 100 tysięcy kilometrów. W praktyce zdarza się jednak, że ulegają uszkodzeniu już po 20 – 30 tysiącach. W takich przypadkach nie można zwlekać. Wymiana zużytej przekładni na nową wiąże się ze znacznymi kosztami, dlatego dużo bardziej korzystna jest regeneracja maglownic. Maglownicę można oddać bezpośrednio do punktu regeneracji lub od razu zamówić przekładnię zregenerowaną.

 

Kompleksowa regeneracja maglownic powinna obejmować nie tylko wymianę uszczelek i skasowanie luzów, ale również wymianę drążków kierowniczych i końcówek drążków. Regeneracja maglownic to również dokładnie oczyszczenie wszystkich elementów, przeszlifowanie listwy i zamontowanie nowych tulei. Listwy, oprócz szlifowania, można również poddać chromowaniu – dzięki temu możliwe będzie pozbycie się ubytków. To ważne z tego względu, że listwy zębatej nie wymienia się, a tylko poddaje obróbce mechanicznej. Po prawidłowo wykonanej regeneracji maglownic niezbędna będzie również regulacja geometrii zawieszenia.