×

Rozrusznik jest niezbędny, aby uruchomić silnik spalinowy i w związku z tym stanowi szczególny przedmiot troski kierowców. Jego funkcją jest obracanie wału korbowego i nadawanie mu takiej prędkości, by silnik mógł rozpocząć pracę. Wniosek jest prosty – bez rozrusznika nie pojedziemy. Składa się on z kilku podzespołów, które w trakcie eksploatacji mogą ulegać zużyciu. Pojawia się wówczas pytanie – regenerować czy kupić nowy?

 

Regeneracja rozrusznika zdecydowanie na tak

Budowa rozrusznika jest dość skomplikowana, dlatego zakup nowej części wiąże się z bardzo dużym wydatkiem, sięgającym nieraz kilku tysięcy złotych. Opcją korzystniejszą pod względem finansowym byłby zakup części używanej. To rozwiązanie jest jednak zdecydowanie odradzane przez specjalistów. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić stanu technicznego części używanych przed ich zakupem, lepiej więc z niego zrezygnować. Kompromisem jest regeneracja rozrusznika. To rozwiązanie pozwala zminimalizować wydatki nawet do 50%, a naprawa wykonana przez specjalistów będzie gwarantem znacznego przedłużenia żywotności naszego rozrusznika.

 

Opcję regeneracji rozrusznika należy rozważyć, jeśli zauważymy sygnały alarmowe. Należą do nich przede wszystkim problemy z odpaleniem samochodu – jeśli obrót rozrusznika go nie uruchamia to znak, że dzieje się coś złego. Objawy świadczące o konieczności regeneracji rozrusznika to również nieprawidłowa prędkość obrotów, nadmierny hałas, a także brak reakcji przy jednoczesnym wydawaniu pojedynczego, metalicznego dźwięku.

 

Co zyskamy dzięki regeneracji rozrusznika?

Wiemy już, że regeneracja rozrusznika to oszczędność finansowa. Warto zdawać sobie sprawę, że rozwiązanie to umożliwia regenerację niemal każdego elementu rozrusznika. Zbudowany jest on z dwóch podstawowych układów: układu przetwarzania energii elektrycznej oraz układu transmisji energii mechanicznej. Podstawowe elementy budowy, które mogą podlegać regeneracji to: obudowa, głowica, włącznik elektromagnetyczny, przyłącze zasilania, stojan, zębnik zespołu sprzęgającego, widełki, przekładnia, wirnik, komutator oraz szczotkotrzymacz. Profesjonalna regeneracja nie może obyć się bez wymiany szczotkotrzymacza, elektromagnesu i bendixa – czyli zespołu sprzęgającego. Oprócz wymiany niezbędnych części oraz dokładnym wyczyszczeniu, pomalowaniu i zabezpieczeniu przed korozją pozostałych – usługa regeneracji zazwyczaj objęta jest także gwarancją. Obejmuje również sprawdzenie rozrusznika za pomocą specjalistycznego sprzętu diagnostycznego.

 

Regeneracja rozrusznika będzie jednak opłacalna tylko wówczas, gdy zadbamy o prawidłową eksploatację tej części. Jest to szczególnie istotne w okresie zimowym. Nie należy wtedy przeciążać rozrusznika długotrwałą pracą i robić kilkunastosekundowe przerwy pomiędzy kolejnymi próbami jego uruchomienia.