×

Nowoczesne silniki wysokoprężne znacznie się różnią od swoich przodków. Obecne diesle wyposażone są w system Common Rail, który powoduje, że samochód charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Co to oznacza? Przede wszystkim równiejszą pracą, lepszym spalaniem paliwa, mniejszym hałasem, wydzielaniem ciepła i mniejszą emisją spalin.

Silniki, które są zasilane tym systemem wymagają używania oleju napędowego dobrej jakości, ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może powodować powstawanie uszkodzeń.
Decydując się na regenerację wtryskiwaczy, warto zdać się na profesjonalistów. Jeżeli wtryskiwacz w Twoim aucie nie nadaje się już do regeneracji, to zawsze można zdecydować się na zakup podzespołu, który przeszedł już wcześniej regenerację.

Kiedy potrzebna jest wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy?

• Jeżeli mamy problem z porannym odpalaniem na zimnym silniku.
• Jeśli zaobserwujemy spadek mocy silnika.
• Kiedy podczas jazdy lub po rozruchy, z rur wydechowych wydobywać się będą czarne albo białe spaliny.
• Jeżeli nagle wzrośnie nam zużycie paliwa.
• Jeśli zapala się od czasu do czasu kontrolka „check engine”.
• Kiedy z silnika będzie dobiegać specyficzne stukanie.
• Jeżeli silnik po nagrzaniu gaśnie, albo są trudności z jego wyłączeniem.

Wszystkie opisane wyżej objawy sugerują kierowcy, że należy bezzwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Zignorowanie ich może spowodować uszkodzenie silnika. Niedziałające jak należy wtryskiwacze mogą doprowadzić do wypalenia tłoków, zatarcia turbosprężarki, zatarcia silnika czy zniszczenia pompy wtryskowej.

Regeneracja wtryskiwaczy – przebieg

Zanim specjalista przystąpi do naprawy, oceni czy wtryskiwacz nie jest skorodowany lub uszkodzony mechanicznie. Takie wtryskiwacze nie nadają się już do naprawy.

Na początku zbiornik paliwa układu tzw. szyny zostanie dokładnie wyczyszczony. Najlepiej jest robić to przy użyciu myjki ultradźwiękowej. Następnie zostanie przeprowadzone sprawdzenie jakości paliwa w zbiorniku naprawianego auta i jego płukanie lub wymiana na nowy. Kolejnym krokiem jest wymiana przewodów paliwowych oraz wymiana filtra paliwa na nowy, dzięki temu do układu nie będą zaciągane zanieczyszczenia, które mogły pozostać na starym filtrze.

Teraz fachowiec może przystąpić do regeneracji samego wtryskiwacza Common Rail. Oto co po kolei zostanie zrobione:

• Mycie wstępne.
• Wtryskiwacz jest demontowany.
• Wszystkie części są rozdzielane i uważnie przechowywane.
• Spośród tych części wybierane są takie, które nie nadają się już do ponownego użycia.
• Te części, które będą powtórnie używane są dokładnie myte i suszone.
• Dobierane są części zamienne i odbywa się kontrola wzrokowa wszystkich elementów.
• Odbywa się montaż wtryskiwaczy.