×

Sprawność i dobry stan techniczny wszystkich elementów układu hamulcowego w naszym samochodzie jest niezmiernie istotna, ponieważ wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy pojazdem. Bez działającego sprawnie układu hamulcowego, nie byłoby możliwe skuteczne zatrzymanie rozpędzonego auta. Dbanie o układ hamulcowy jest obowiązkiem każdego właściciela samochodu, a jeśli zajdzie taka potrzeba, jest on zobligowany do natychmiastowej jego naprawy bądź zregenerowania jego zużytych elementów. Zaciski hamulcowe są częściami, które muszą działać bez zarzutu w każdych warunkach atmosferycznych.

Budowa zacisków hamulcowych

Głównymi elementami sprawnie działającego układu hamulcowego są tarcze i zaciski. Tarcza jest elementem ruchomym, gdyż obraca się razem z kołem. Jest przymocowana do piasty koła na sztywno, co powoduje, że każde jej zatrzymanie powoduje także zatrzymanie wału, do którego jest przymocowana. W zacisku znajdują się klocki hamulcowe, które są określane mianem części biernych. Zacisk jest przymocowany na stałe do zwrotnicy koła, a klocki umiejscowione są po obu stronach tarczy i stanowią element cierny. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, to wysuwa się tłoczek hamulcowy i tym samym dopycha klocki hamulcowe do tarczy. Siła tarcia klocków o tarczę powoduje zatrzymanie się pojazdu.

Na czym polega regeneracja zacisków hamulcowych?

Pierwszą czynnością jest weryfikacja stanu technicznego zacisku. Jeśli na tym etapie okaże się, że zacisk jest uszkodzony mechanicznie, to nie może być używany w przyszłości i nie ma możliwości jego regeneracji.

Podstawą dobrze wykonanej regeneracji zacisków hamulcowych jest precyzyjne wyczyszczenie ich jeszcze przed rozebraniem, a potem ponowne czyszczenie po rozłożeniu ich na części pierwsze.

Po intensywnym czyszczeniu przeprowadzana jest galwanizacja powierzchni, która ma za zadnie uchronić zaciski przed niebezpiecznym działaniem soli czy wody.

Ostatnią czynnością jest złożenie zacisków. W tym momencie wszystkie elementy są jeszcze raz sprawdzane. Kontrola jakości jest tutaj tak samo rygorystyczna, jak w przypadku produkcji części fabrycznie nowych. Sprawdzana jest ich wytrzymałość na ściskanie, a także szczelność. Wyczerpujące testy, którym są poddawane, pozwalają zapewnić ich wytrzymałość i wystawić na nie gwarancję.