×

Z jakich elementów zbudowany jest rozrusznik samochodowy?

Elementem każdego pojazdu, który wyposażony jest w silnik spalinowy, jest rozrusznik samochodowy. To niewielkich rozmiarów silnik elektryczny (rzadziej pneumatyczny lub spalinowy), dzięki któremu możliwe jest uruchomienie pojazdu. Silniki spalinowe nie mogą działać samodzielnie ze względu na swoją budowę. Aby je uruchomić, niezbędne jest dostarczenie siły do pracującego z niewielką mocą silnika. Wyjaśniamy, jak działa i w jaki jest zbudowany rozrusznik samochodowy.

Do czego służy rozrusznik samochodowy?

Rozrusznik samochodowy, jak sama nazwa wskazuje, służy do rozruchu silnika spalinowego. Rozwiązanie to stosowane jest ze względu na konieczność nadania wałowi korbowemu silnika prędkości, która pozwoli na start silnika. Dzięki sprawnie działającemu rozrusznikowi możemy odpalić samochód. Rozrusznik działa ze zdecydowanie większą mocą niż silnik spalinowy, co powoduje, że dostarcza do niego siłę, która jest wsparciem dla wałów korbowych. Rozrusznik samochodowy jest małym silnikiem elektrycznym, który wytwarza prąd stały. Dzięki temu urządzeniu wał koronowy może uzyskać odpowiednią prędkość obrotową, która jest niezbędna do tego, aby silnik spalinowy mógł pracować samodzielnie. Oferujemy fabryczną naprawę rozruszników samochodowych, która pozwala na uniknięcie wymiany tego podzespołu. Nasza oferta obejmuje także sprzedaż nowych rozruszników do samochodów osobowych i ciężarowych, jednośladów, maszyn rolniczych i przemysłowych oraz innych urządzeń, które wyposażone są w rozrusznik.

W jaki sposób zbudowany jest rozrusznik samochodowy?

Rozrusznik samochodowy jest urządzeniem o nieskomplikowanej budowie, na którą składają się:

  • obudowa rozrusznika,
  • mechanizm sprzęgający, czyli tzw. bendiks,
  • wirnik,
  • cewki stojana,
  • szczotkotrzymacz,
  • elektromagnes.

Jedną z najważniejszych części rozrusznika jest wyposażony w sprzęgło jednokierunkowe silnik elektryczny. Jest on elementem napędowym zębatki, która napędza wał korbowy silnika dzięki zamontowanemu na nim wieńcowi zębatemu. Aby rozrusznik zadziałał, musi zostać przekręcony kluczyk w stacyjce pojazdu. Dzięki temu dochodzi do sprzęgania, które powoduje obrót koła zębatego. Jest ono niezbędne w celu zazębienia koła i wieńca zębatego, co umożliwia dostarczenie prądu z akumulatora.