×

Alternator jest przymocowany do silnika. Napędza go wał korbowy przy pomocy paska wielorowkowego lub klinowego. Zadaniem alternatora jest wytwarzanie prądu zmiennego. Uszkodzony alternator można poddać regeneracji. Naprawa alternatorów polega na kompleksowej wymianie podzespołów oraz profesjonalnych testach z użyciem dedykowanych do tego celu specjalistycznych urządzeń. Regenerację zawsze warto zlecić specjalizującej się w tym zakresie firmie.

Demontaż alternatora

Demontaż alternatora nie jest trudnym zadaniem. Rozpoczyna się go od odłączenia ujemnego (-) przewodu akumulatora. Jest to konieczny, aby uniknąć zwarcia podczas wymiany. Przy okazji powinno się sprawdzić stan jego naładowania. Kolejnym krokiem jest odłączenie przewodów alternatora i usunięcie zepsutego urządzenia.

Montaż alternatora

Zregenerowany alternator wstawia się we właściwe miejsce i luźno przykręca. Następnie zakłada się na niego i napręża pasek klinowy. Kolejnym krokiem jest dokręcenie śruby zaciskowej przy jarzmie regulującym, śruby przedniej i nakrętki. Potem wkłada się wtyczkę wielostykową i zabezpiecza ją klamrą. Ostatnim krokiem jest podłączenie przewodu masy do akumulatora. Niezwykle ważnym etapem jest ten, w którym montuje się pasek klinowy. Przed jego założeniem należy go dokładnie skontrolować – jeśli będzie postrzępiony lub popękany na powierzchniach roboczych, trzeba go wymienić. Aby napiąć pasek, możemy pomóc sobie łyżką do opon i przy jej pomocy odciągać alternator i pasek. Pasek najłatwiej jest wcisnąć kciukiem pomiędzy koła pasowe, a potem pośrodku najdłuższego odcinka. Trzeba pamiętać o zachowaniu około 10 mm luzu, a jeśli będzie trzeba – naprężyć pasek. Po dokręceniu śruby zaciskowej jarzma regulacyjnego, a przed dokręceniem śrub mocujących alternator, należy jeszcze raz  sprawdzić naprężenie paska. Prawidłowo zregenerowany i zamontowany alternator uzyskuje te same parametry, co nowy. W razie pytań wątpliwości co do montażu, warto rozwiać je, pytając w zakładzie,  w którym nasz alternator był poddany regeneracji.